מה זה שולי רווח (Profit Margin)?

13.10.21  | נכתב ע”י דנה כהן  |  1 דקות קריאה

לורם איפסום או בקיצור ליפסום, הוא מלל מקובל וחסר משמעות המשמש “ממלא מקום” בעת עריכה, בתחום הדפוס, ההדפסה והפרסום. למשל: לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולורס מונפרד אדנדום סילקוף. 

צריכים ליווי אישי?

מומחי בית הספר לאיקומרס ילוו אתכם אישית בהקמת החנות שלכם, בפרסום ממומן ובכל דבר שתצטרכו.

הנושאים בהם נעסוק בעמוד זה: (לחצו על הלינק לקפיצה לחלק הרלוונטי לכם)

1. מה זה שולי רווח (Profit Margin)?

שולי רווח מתייחסים לאחוז מסך ההכנסות שנותרו לאחר ניכוי כל העלויות, המסים והוצאות אחרות. תוכלו לחשוב על שולי הרווח כדרך להעריך כמה רווח החברה שלכם מרוויחה על כל שקל שהוצאתם.

2. איך מחשבים את שולי הרווח?

תוכלו לחשב את שולי הרווח באמצעות נוסחה פשוטה:

שולי רווח = (סך המכירות – סך ההוצאות) / סך המכירות  

הינה דוגמה פשוטה לאופן הפעולה:

נניח שהחברה שלכם הרוויחה 500 מיליון דולר בשנה שעברה. לאחר שגזרתם את כל העלויות וההוצאות שלכם, כמו שכירות, משכורות, עלות סחורות וכו’, יישאר לכם רווח נקי של 100 אלף דולר. עכשיו, כל שעליכם לעשות כדי לחשב את שולי הרווח שלכם הוא לחלק את הרווח הנקי מסך המכירות.

$ 100k / $ 500k = 0.2, או 2%, שכן שולי הרווח מתבטאים בדרך כלל באחוזים.

3. למה חשוב לדעת על שולי רווח?

שולי רווח, או עלות שולית, הם יחס פופולרי ומועיל למדידת היעילות והרווחיות הפיננסית של החברה. באופן כללי, שולי הרווח יכולים לספק תובנה ראויה לגבי היבטים שונים של הביצועים הפיננסיים של החברה:

  • הרווחיות והיציבות של העסק
  • היכולת של החברה לנהל הוצאות
  • אסטרטגיית התמחור של החברה   
  • הביצועים של החברה לעומת מתחרים
  • פוטנציאל ההשקעה של החברה

שולי רווח נמוכים יכולים להצביע על מגוון רחב של בעיות, מחוסר יכולת לנהל ביעילות הוצאות ועד אסטרטגיית תמחור לא מספקת. חשוב שעסקים יעקבו מקרוב אחר שולי הרווח שלהם, זה כלי נהדר לזהות אזורים שמוכנים לשיפור ולייעל את הרווחים שלהם.

צריך לציין שהכנסות גבוהות לא תמיד מתורגמות לשולי רווח גבוהים יותר. אם ההוצאות הכרוכות במכירות גבוהות יותר מההכנסות, החברה יכולה למעשה להרוויח פחות כסף. לכן שמירה על עלויות נמוכות, ניהול יעיל של המלאי ואופטימיזציה של אסטרטגיית התמחור לרווח מרבי מהווה גורם מכריע לשולי הרווח הטובים יותר.

בשורה תחתונה, יש רק שתי דרכים לחברות להשיג שולי רווח טובים יותר:

  1. לייצר יותר הכנסות תוך שמירה על עלויות נמוכות
  2. להוזיל את העלויות תוך שמירה על אותה הכנסה   

מכיוון שהרבה יותר קשה לייצר הכנסות נוספות, עסקים בדרך כלל מתנסים באסטרטגיית אופטימיזציה של הכנסות – הם נוטים לחפש הזדמנויות להוזיל עלויות ולכוון את אסטרטגיית התמחור שלהם כדי לשפר את יחס הרווח שלהם.

למרות ששוליי הרווח יכולים להיות שימושים להשוואת חברות זו עם זו, יש להשוות את ההשוואות רק בין חברות בתוך אותו ענף ובאופן אידיאלי, עם מודלים עסקיים דומים. יש לקחת בחשבון גם עונתיות ומגמות מכירות מחזוריות בעת השוואת שולי הרווח על פני תקופה מסוימת.